Jako przedsiębiorca możesz zatrudnić w swojej firmie członka rodziny. Pamiętaj o tym, że nawet jeśli nie formalizujesz takiej współpracy w formie umowy, to zgodnie z prawem taka osoba jest traktowana jak osoba współpracująca. Miej na uwadze, że musisz zapewnić jej ubezpieczenie, nawet jeśli pomoc jest nieodpłatna. Sprawdź, jak w takim przypadku obliczyć koszt firmy.
Osoba współpracująca – kto może nią zostać?
Przepisy podatkowe nie określają, kto może być zatrudniany jako osoba współpracująca. Definicje znajdziesz w przepisach ZUS, które wskazują, że osobą współpracującą mogą być członkowie rodziny tacy jak:
- rodzice,
- dzieci,
- dzieci przysposobione,
- dzieci drugiego małżonka,
- małżonek,
- osoby przysposabiające,
- macocha i ojczym.
Pamiętaj o tym, że osobą współpracującą nie może być rodzeństwo ani żaden członek rodziny, który jest zatrudniony w celu przygotowania zawodowego. Jednym z najważniejszych czynników jest obowiązek mieszkania przez osobę współpracującą z przedsiębiorcą w jednym gospodarstwie domowym.
Jak ubezpieczyć osobę współpracującą?
W przypadku zatrudnienia członka rodziny w swojej firmie musisz pamiętać o tym, że podlega on obowiązkowi ubezpieczenia. Osoba współpracująca musi być zawsze objęta ubezpieczeniem ZUS. Zarejestruj swojego współpracownika w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych z kodem tytułu ubezpieczenia ZUS 05 11. Miej na uwadze, że zasady opłacania składek różnią się w zależności od tego, w jakiej formie go zatrudniasz.
Jeśli osoba współpracująca jest zatrudniona:
- na umowie o pracę – opłacasz składki ZUS w wymiarze jako przedsiębiorca,
- na umowie zlecenie – składki ZUS dla osoby współpracującej zależą głównie od wysokości jej wynagrodzenia,
- nieodpłatnie – opłacasz składki ZUS w wymiarze jako przedsiębiorca.
Pamiętaj, że osoba współpracująca nie może korzystać z preferencyjnych składek ZUS.
Zatrudnienie osoby współpracującej a koszt firmy
Koszt firmy w przypadku zatrudnienia osoby współpracującej może stanowić koszt uzyskania przychodów w danym przedsiębiorstwie. Wydatki, które poniosłeś w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych czy koszty związane z użytkowaniem sprzętów, mogą być traktowane tak samo zarówno dla osoby współpracującej, jak i każdego innego pracownika.
Na koszt firmy przy zatrudnieniu osoby współpracującej mogą wpływać:
- szkolenia,
- podróże służbowe odbywane przez osobę współpracującą,
- inne uzasadnione wydatki wpływające na funkcjonowanie firmy.
You may also like
-
Podatek solidarnościowy dla zamożnych – zobacz kogo będzie dotyczył
-
Co wchodzi w koszty uzyskania przychodu – leasing a podatki
-
Nie zapłaciłeś podatku? Zobacz jakie odsetki za spóźniony podatek mogą Ci grozić
-
Rozliczenie kosztów związanych z pojazdem – kilometrówka w PIT
-
Koszt hipoteczny a koszty uzyskania przychodu. Sprawdź, co możesz do nich zaliczyć