koszt hipoteczny

Koszt hipoteczny a koszty uzyskania przychodu. Sprawdź, co możesz do nich zaliczyć

Koszty uzyskania przychodu pozwolą Ci na obniżenie podstawy opodatkowania. Poskutkuje to mniejszą kwotą podatku, którą będziesz musiał zapłacić. Nie każdy właściciel firmy wie, że do wydatków przedsiębiorstwa może zaliczyć też koszt hipoteczny. Zobacz, kiedy jest to możliwe.

Koszt hipoteczny – jakie warunki muszą zostać spełnione?

Kredyt mieszkaniowy może zostać wliczony do kosztów przedsiębiorstwa w określonych sytuacjach. Mieszkanie lub dom wzięty na kredyt muszą zostać zaliczone do środków trwałych firmy. Do kosztów firmy zalicza się nie tylko koszt hipoteczny, czyli odsetki od kredytu mieszkaniowego, ale też samą wartość mieszkania lub domu.

Aby wliczyć odsetki jako koszt uzyskania przychodu, muszą być one opłacane terminowo.  Pamiętaj, że harmonogram spłat nie będzie wystarczającym dowodem w tym celu. Będziesz musiał przedstawić rzeczywisty dowód opłacenia kosztu hipotecznego. Możesz go dołączyć do dokumentacji firmowej.

Koszt hipoteczny, czyli odsetki od zakupionego mieszkania, zostaną zaksięgowane jako koszty firmowe, gdy:

  • odsetki będą zapłacone i będzie to odpowiednio udokumentowane,
  • całe zobowiązanie zostanie odpowiednio udokumentowane (musisz przedstawić rzeczywisty dowód opłacenia rat hipotecznych),
  • lokal jest przez Ciebie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej.

Istotne jest wprowadzenie do kosztów firmowych tylko tej części lokalu, która będzie użytkowana na cele przedsiębiorstwa.

Proporcjonalne rozliczenie kosztów

Co, jeśli tylko część lokalu jest przeznaczona do celów firmowych? W takim przypadku masz również możliwość wliczenia go do kosztów uzyskania przychodu. Prawo pozwala na zaksięgowanie wydatków związanych z opłatami za czynsz i media dowodem wewnętrznym. Musisz pamiętać o właściwej proporcji metrażu firmowego do proporcji metrażu całego mieszkania. Podstawą sporządzenia dowodu wewnętrznego będą faktury i rachunki, które muszą być przechowywane w dokumentacji księgowej.

Naliczenia odsetek – różnica

Ważną sprawą jest rozbieżność w traktowaniu odsetek naliczonych przed uznaniem mieszkania jako środka trwałego firmy, a tych spłacanych przez Ciebie w późniejszym okresie. Nie wiesz, co to za różnica? W pierwszym z przypadków koszty hipoteczne zwiększają wartość początkową środka trwałego. Są one rozliczane w ramach odpisów amortyzacyjnych. Natomiast odsetki opłacane od momentu, gdy lokal został zaliczony do ewidencji firmowej, powinny być zaliczane do pozostałych wydatków działalności.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *