Twoja pierwsza e-Deklaracja – ważne informacje dla nowych e-podatników

przedsiebiorca podatek

Składanie deklaracji drogą elektroniczną jest łatwiejsze i szybsze niż rozliczane ich w klasyczny sposób. Dlaczego? Korzystając z programu do wypełniania PIT-ów, niwelujesz popełnienie błędu, a dodatkowo sposób działania programu sprawia, że e-Deklaracja nie wymaga wykonywania skomplikowanych obliczeń. Przeczytaj, co jeszcze powinieneś wiedzieć, zanim przystąpisz do wypełniania swoich pierwszych elektronicznych deklaracji.

e-Deklaracja – jak wypełnić ją szybko i bezbłędnie?

Najlepszym sposobem na bezbłędne wypełnienie deklaracji, jest skorzystanie z odpowiedniego programu do wypełniania PIT-u. Ułatwia on wprowadzanie prawidłowych danych w odpowiednie pola dokumentu, ponieważ prowadzi użytkownika krok po kroku, podpowiadając i wyjaśniając, co i gdzie należy wpisać. Instrukcje podawane przez program są proste. Co więcej, program sam wykonuje skomplikowane obliczenia na podstawie wprowadzonych danych. To duże ułatwienie. Dzięki temu użytkownik nie musi się martwić, że popełni błąd podczas obliczeń.

Wysłanie dokumentu odbywa się również drogą elektroniczną, więc nie trzeba tracić czasu na stanie w urzędowej kolejce. Wystarczy mieć dostęp do internetu i nie wychodząc z domu czy biura, można złożyć poprawnie wypełniony dokument. Dzięki temu, że jest to tak szybki i łatwy proces, coraz więcej podatników i płatników stwierdza, że e-deklaracja to najlepsza metoda robienia rozliczenia PIT.

Do kiedy e-Deklaracje trzeba wysłać – płatnik i podatnik

Polskie prawo podatkowe jasno określa terminy składania konkretnych formularzy rozliczeniowych. Daty te zależą od rodzaju formularza np. PIT-19A trzeba złożyć do końca stycznia, a jeden z najpopularniejszych formularzy, czyli PIT-37 trzeba dostarczyć do urzędu, do końca kwietnia. Wyjątkiem są rozliczenia składane przez płatnika, między innymi:

  • PIT-8C,
  • PIT-11,
  • PIT-R,
  • IFT-1,
  • IFT-1R.

Wyżej wymienione dokumenty w formie papierowej, sporządzane przez płatnika dla mniejszej ilości niż 5 podatników, muszą zostać dostarczone do urzędu, do końca stycznia. Inaczej wygląda sprawa, gdy podatnik zdecyduje się na wypełnienie i dostarczenie tych dokumentów jako e-Deklaracje. W takim wypadku płatnik ma czas do 28 lutego na to, by dokumenty te trafiły do urzędu skarbowego. Ten przedłużony czas składania rozliczeń sprawia, że dla płatników jest to dużo wygodniejsza i atrakcyjniejsza forma uzupełnienia i dostarczenia tych dokumentów.

e-Deklaracja i weryfikacja tożsamości płatnika i podatnika

Rozliczający się podatnicy, będący osobami fizycznymi mają dwie możliwości potwierdzenia swojej tożsamości. Pierwsza z nich to złożenie elektronicznego podpisu kwalifikowanego, którego wyrobienie jest płatne, a jego posiadanie nie jest obowiązkowe w przypadku osób fizycznych. Druga możliwość potwierdzenia tożsamości to wpisanie danych autoryzacyjnych, czyli kwoty przychodu wykazanej w zeznaniu z zeszłego roku. W przypadku pierwszego w życiu rozliczenia PIT kwota, jaką należy podać w ramach danych autoryzacyjnych to 0 zł.

Płatnicy i podatnicy, którzy nie są osobami fizycznymi, nie mogą skorzystać z danych autoryzacyjnych. W ich przypadku potwierdzenie tożsamości może się odbyć jedynie za pomocą podpisu kwalifikowanego. Zatem, jeśli planujesz skorzystać z udogodnień, jakie daje e-deklaracja, ale nie będziesz rozliczać się jako osoba fizyczna, musisz posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny.

Jak udowodnić, że e-deklaracja została złożona we właściwym terminie?

Tak jak w przypadku robienia zakupów, konsument otrzymuje paragon, czy potwierdzenie zakupu albo rachunek, tak w przypadku rozliczania PIT-u online rozliczający musi posiadać UPO. Co to takiego? Urzędowe Poświadczenie Odbioru to dokument, który zawiera dokładną datę złożenia dokumentu drogą elektroniczną i stanowi prawne potwierdzenie, że e-Deklaracja została dostarczona do urzędu. UPO jest generowane przez system automatycznie w momencie wysłania uzupełnionego PIT-u. Należy pobrać elektroniczne potwierdzenie i tak jak w przypadku innych dokumentów podatkowych, archiwizować przez 5 lat. Po co? Na wypadek kontroli skarbowej lub gdy dojdzie do jakichkolwiek nieprawidłowości.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *